Friday, January 11, 2013
Wulan Guritno Agak Kecewa Sekali Dengan Jozan Malam Ini.
Resipi Spaghetti Goreng - Esok! yeayyyy! ;)
Bahan A:
200 gm isi ayam, hiris nipis
10 ekor udang
2 sudu makan (bumbung) sos barbeku tradisional
2 sudu makan (bumbung) sos tiram
2 sudu makan sos lada hitam
1 sudu makan oregano
1 sudu makan lada hitam, tumbuk kasar - boleh kurangkan jika tak mahu pedas
Sedikit lada sulah
Bahan B:
1 labu bawang besar, hiris
4 ulas bawang putih, cincang
1 biji tomato, hiris
1/2 biji lada benggala, hiris
Bahan C:
200 gm spaghetti, direbus
Cara menyediakannya:
1. Campurkan semua bahan A dan perap (saya perap dalam 4 jam).
2. Panaskan sedikit minyak zaitun, tumis bawang besar dan bawang putih.
3. Masukkan A, tomato dan sedikit air.
4. Setelah mendidih, masukkan spaghetti dan lada benggala. Gaul rata.
5. Sedia untuk dihidang.
Mainan Yang Tepat Untuk Anak Anda.
Memberikan mainan sangatlah penting bagi pertumbuhan keahlian dan otak anak anda.Banyak orang tua sering kali berpandangan bahawa memberikan mainan akan merosak mentaliti anak di mana anak lebih menyukai bermain dari pada belajar.
Sekarang ini mainan telah diubahsuai agar dapat merangsang anak anda untuk bermain sambil belajar. Memberikan mainan yang tepat akan membantu meningkatkan kesadaran (self-awarness) dan kreativiti si kecil.
1. Selamat
Memberikan mainan yang selamat bagi si kecil merupakan tindakan yang sangat bijak. Tanyakan penjual untuk menunjukkan kualiti keselamatan dikeluarkan badan pemerintahan setempat. Suatu tindakan yang tidak bertanggungjawab apabila membeli mainan yang kualitinya tidak dapat dipertanggungjawabkan yang pada akhirnya akan merugikan kita sendiri.
Seringkali bayi anda akan mengunyah, mengigit dan menarik-narik mainan yang diberikan oleh anda. Bayangkan apabila mainan itu mengandung toksiK, cepat atau lambat akan menurunkan stamina dan kesehatan anak anda sendiri.
2. Warna yang Kontras dan Berani
Pada saat bayi anda berumur 1 bulan, penglihatannya dapat digambarkan seperti tv hitam putih. Dengan memberikan mainan yang berwarna terang dan kontras akan membangkitkan sinerji saraf - saraf yang berada pada mata sehingga dapat mula mengenal warna pada lingkungan sekitarnya.
Para orangtua memiliki pandangan yang berbeza dengan menghindari pembelian mainan yang berwarna terang dengan alasan akan merosak mata si kecil.
3. Bentuk dan Ukuran yang Berbeza
Mainan yang baik memiliki perbedaan bentuk dan ukuran yang berbedz seperti kubus, bola ataupun bentuk - bentuk lain. Si kecil akan belajar mengenal benda-benda yang sangat sederhana di mana di kemudian hari dia akan belajar benda yang akan lebih detail.
4. Mengandung Permainan
Semua anak suka bermain oleh karena itu pilihlah mainan yang mengandung permainan yang juga mengenalkan lingkungan sekitarnya. Anak anda akan sangat menikmati proses pembelajaran yang diberikan.
5. Bahan Mainan sesuai dengan Umur
Tanyakan si penjual mainan yang sesuai dengan anak anda. Produk yang baik biasanya menampilkan umur anak yang dapat bermain mainan rancangan mereka. Untuk anak umur 1 bulan sampai 1 ½ tahun lebih baik memberikan mainan yang lembut atau terbuat dari kain yang selamat bagi anak anda dengan mengandung sedikit unsur plastik. Pastikan anak anda memperoleh mainan sesuai dengan umur yang tertulis pada setiap produk yang ditawarkan.
6.sesuai dengan kemampuan kewangan
Permainan yang dibeli seharusnya bergantung kemampuan kewangan keluarga anak tersebut. Memadailah dengan mainan yang murah tapi bermanfaat kepada anak berbanding mahal tapi tidak sesuai dengan perkembangan anak - anak.
Anak juga diajar untuk mengemas kembali mainannya setelah digunakan.
Basuh Kaki Dapat Halau Syaitan?
Sakit Perut Ketika Haid.
Sakit perut ketika kedatangan haid adalah satu simptom yang lazim dikemukakan kepada pakar sakit puan. Sakit perut ketika haid ini dikenali sebagai senggugut ataupun terminologi perubatannya ialah "dysmenorrhoea".
Senggugut boleh dibahagikan kepada dua jenis. Jenis pertama dipanggil senggugut primer (primary dysmenorrhoea) dan jenis kedua senggugut sekunder (secondary dysmenorrhoea).
Senggugut primer berlaku apabila kesakitan dialami tidak disebabkan oleh penyakit di pelvis seperti adanya jangkitan kuman.
Senggugut jenis ini lazimnya berkait rapat dengan proses ovulasi yang berlaku pada kitaran haid berkenaan. Senggugut ini memang biasa (23 hingga 25 peratus) melanda remaja seperti adik.
Kesakitan senggugut ini berlaku hanya untuk satu atau dua hari saja sewaktu pendarahan haid. Lazimnya kesakitan ini boleh dikawal dengan mengambil ubat penahan sakit seperti paracetamol.
Kesakitan senggugut primer ini disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin daripada dinding rahim secara berlebihan. Prostaglandin akan menyebabkan pengecutan otot rahim berlaku dengan lebih kuat.
Seseorang wanita perlu memahami punca kesakitan senggugut primer ini untuk mengelakkannya daripada berasa susah hati dan berfikiran bukan-bukan.
Oleh sebab kesakitan kuat yang dialami, ada wanita memikirkan bahawa dia diserang penyakit yang serius dan seterusnya akan menyebabkan kesukaran hamil. Dengan mengetahui puncanya, rawatan dapat diberikan dengan lebih berkesan.
Kadangkala dengan kefahaman ini juga, rawatan minda tanpa ubat-ubatan sudah cukup untuk memberikan kesan yang baik.
Jika kesakitan berlaku terlalu teruk sehinggakan mengganggu kerja harian seperti terpaksa bercuti daripada ke sekolah atau berkerja, rawatan dengan ubat-ubatan perlulah diberikan supaya perjalanan hidup harian boleh berlaku seperti biasa walaupun dengan kedatangan haid.
Penggunaan pil perancang boleh mengelakkan kesakitan senggugut kerana pil ini akan menghalang proses ovulasi. Lazimnya rawatan jenis ini akan diberikan kepada wanita yang lebih tua dengan kemungkinan pada masa yang sama mereka memerlukan kaedah untuk menjarak kelahiran anak.
Lazimnya, rawatan kepada remaja seperti adik adalah melalui ubat-ubatan untuk menahan kesakitan ketika kedatangan haid saja. Kumpulan ubat-ubatan yang diberikan adalah daripada kumpulan (NSAIDS).
Keberkesanan ubat-ubatan jenis ini adalah mencapai 80 peratus. Kejayaan ini diperoleh kerana ubat-ubatan jenis ini menghalang pengeluaran prostagladin daripada dinding rahim. Oleh itu, pengambilan ubat ini perlulah dilakukan sebaik saja pendarahan haid bermula ataupun apabila mula terasa sakit.
Sakit gastrik adalah salah satu kesan sampingan daripada rawatan menggunakan ubat-ubatan ini yang lazim berlaku.
Jika rawatan di atas gagal untuk merawat kesakitan senggugut, besar kemungkinan kesakitan itu bukan disebabkan oleh senggugut primer.
Bagaimanapun, kesakitan mungkin disebabkan senggugut sekunder yang timbul daripada masalah penyakit pelvis. Oleh itu, siasatan perlu dilakukan untuk mengenal pasti penyakit itu dan rawatan yang tepat untuk penyakit perlu diberikan.
Sehubungan itu, adik perlu berjumpa doktor dan memberitahu mengenai masalah dialami dan jangan malu untuk memberitahu orang dewasa seperti ibu adik.
Pertolongan dapat diberikan apabila masalah ini dibincangkan dengan orang dewasa atau doktor. Remaja tidak perlu menderita menanggung kesakitan kerana malu untuk menceritakan masalahnya kepada orang dewasa.
Senggugut boleh dibahagikan kepada dua jenis. Jenis pertama dipanggil senggugut primer (primary dysmenorrhoea) dan jenis kedua senggugut sekunder (secondary dysmenorrhoea).
Senggugut primer berlaku apabila kesakitan dialami tidak disebabkan oleh penyakit di pelvis seperti adanya jangkitan kuman.
Senggugut jenis ini lazimnya berkait rapat dengan proses ovulasi yang berlaku pada kitaran haid berkenaan. Senggugut ini memang biasa (23 hingga 25 peratus) melanda remaja seperti adik.
Kesakitan senggugut ini berlaku hanya untuk satu atau dua hari saja sewaktu pendarahan haid. Lazimnya kesakitan ini boleh dikawal dengan mengambil ubat penahan sakit seperti paracetamol.
Kesakitan senggugut primer ini disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin daripada dinding rahim secara berlebihan. Prostaglandin akan menyebabkan pengecutan otot rahim berlaku dengan lebih kuat.
Seseorang wanita perlu memahami punca kesakitan senggugut primer ini untuk mengelakkannya daripada berasa susah hati dan berfikiran bukan-bukan.
Oleh sebab kesakitan kuat yang dialami, ada wanita memikirkan bahawa dia diserang penyakit yang serius dan seterusnya akan menyebabkan kesukaran hamil. Dengan mengetahui puncanya, rawatan dapat diberikan dengan lebih berkesan.
Kadangkala dengan kefahaman ini juga, rawatan minda tanpa ubat-ubatan sudah cukup untuk memberikan kesan yang baik.
Jika kesakitan berlaku terlalu teruk sehinggakan mengganggu kerja harian seperti terpaksa bercuti daripada ke sekolah atau berkerja, rawatan dengan ubat-ubatan perlulah diberikan supaya perjalanan hidup harian boleh berlaku seperti biasa walaupun dengan kedatangan haid.
Penggunaan pil perancang boleh mengelakkan kesakitan senggugut kerana pil ini akan menghalang proses ovulasi. Lazimnya rawatan jenis ini akan diberikan kepada wanita yang lebih tua dengan kemungkinan pada masa yang sama mereka memerlukan kaedah untuk menjarak kelahiran anak.
Lazimnya, rawatan kepada remaja seperti adik adalah melalui ubat-ubatan untuk menahan kesakitan ketika kedatangan haid saja. Kumpulan ubat-ubatan yang diberikan adalah daripada kumpulan (NSAIDS).
Keberkesanan ubat-ubatan jenis ini adalah mencapai 80 peratus. Kejayaan ini diperoleh kerana ubat-ubatan jenis ini menghalang pengeluaran prostagladin daripada dinding rahim. Oleh itu, pengambilan ubat ini perlulah dilakukan sebaik saja pendarahan haid bermula ataupun apabila mula terasa sakit.
Sakit gastrik adalah salah satu kesan sampingan daripada rawatan menggunakan ubat-ubatan ini yang lazim berlaku.
Jika rawatan di atas gagal untuk merawat kesakitan senggugut, besar kemungkinan kesakitan itu bukan disebabkan oleh senggugut primer.
Bagaimanapun, kesakitan mungkin disebabkan senggugut sekunder yang timbul daripada masalah penyakit pelvis. Oleh itu, siasatan perlu dilakukan untuk mengenal pasti penyakit itu dan rawatan yang tepat untuk penyakit perlu diberikan.
Sehubungan itu, adik perlu berjumpa doktor dan memberitahu mengenai masalah dialami dan jangan malu untuk memberitahu orang dewasa seperti ibu adik.
Pertolongan dapat diberikan apabila masalah ini dibincangkan dengan orang dewasa atau doktor. Remaja tidak perlu menderita menanggung kesakitan kerana malu untuk menceritakan masalahnya kepada orang dewasa.
Sumber Dari : Berita Harian Online
Rancangan Pengajaran Tahunan KSSR (SK).
Rancangan Pengajaran Tahunan KSSR (SK)
Bahasa Melayu
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 2 shared by Cikgu Sahrom
TAHUN 3 bySPA JP Pahang
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
TAHUN 2 shared by Cikgu Sahrom
Bahasa Inggeris
TAHUN 1
TAHUN 2 (version 1) shared by Vivien Chong
TAHUN 3 (version 1) shared by NurDalila
TAHUN 3 (version 2) shared by Juli SL TAn (JU KSSR BI Yr3 Melaka)
TAHUN 3 (version 3) shared by Wafa~Credit to the owner
TAHUN 3 (version 4) shared by azza baharul
TAHUN 3 (version 5) shared by Sameema
Bahasa Cina
TAHUN 1
TAHUN 2
Bahasa Tamil
Matematik
TAHUN 1
TAHUN 3 shared by Cg Azhar Mohamad Latif
TAHUN 3 shared by Kump Matematik Kluang, Johor
TAHUN 3 shared by Wahyu
Dunia Sains dan Teknologi
TAHUN 1
TAHUN 2 shared by Purplevee
TAHUN 3 shared by Mahmuddin Purag
Pendidikan Moral
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 3 shared by Suresh
Pendidikan Islam
TAHUN 1
TAHUN 2 (penggal 1)
TAHUN 2 (penggal 2)
TAHUN 3 (version 1) by SK Rompin
TAHUN 3 (version 2) shared by JU Pend Islam WP Labuan
Bahasa Arab
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 3 by SK Rompin
Dunia Seni Visual
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 3 by Sifat Abas
Dunia Muzik
TAHUN 1
TAHUN 2 shared by Mushaidi
TAHUN 2
TAHUN 2 shared by Nik Suriana
TAHUN 3 (version 1) shared by Mary
TAHUN 3 (version 2) shared by nkk81
Pendidikan Jasmani
TAHUN 1
TAHUN 2 shared by Mohd Rizzal
TAHUN 2 shared by Purplevee
TAHUN 2 shared by Finie
TAHUN 2 shared by Fadzilah
TAHUN 2 shared by Seyha Shahida
TAHUN 3 shared by ichha
TAHUN 3 shared by Shaiful
TAHUN 3 shared by cikgu_laoshi
TAHUN 3 shared by SKBL
TAHUN 3 shared by Cikgu JJJJJ
Pendidikan Kesihatan
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 2 shared by Seyha Shahida
TAHUN 3 shared by Cikgu Sahrom
TMK
TAHUN 2 shared by Zaleha
KADAZANDUSUN
TAHUN 2 shared by borinus
Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 2 shared by Cikgu Sahrom
TAHUN 3 bySPA JP Pahang
Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
TAHUN 2 shared by Cikgu Sahrom
Bahasa Inggeris
TAHUN 1
TAHUN 2 (version 1) shared by Vivien Chong
TAHUN 2 (version 4) shared by Fazlina Adama
TAHUN 2 (version 5) shared by hasya
TAHUN 2 (version 6) shared by ParamesTAHUN 3 (version 1) shared by NurDalila
TAHUN 3 (version 2) shared by Juli SL TAn (JU KSSR BI Yr3 Melaka)
TAHUN 3 (version 3) shared by Wafa~Credit to the owner
TAHUN 3 (version 4) shared by azza baharul
TAHUN 3 (version 5) shared by Sameema
Bahasa Cina
TAHUN 1
TAHUN 2
Bahasa Tamil
Matematik
TAHUN 1
TAHUN 1 shared by Nurul Huda
TAHUN 2 shared by PurpleveeTAHUN 3 shared by Cg Azhar Mohamad Latif
TAHUN 3 shared by Kump Matematik Kluang, Johor
TAHUN 3 shared by Wahyu
Dunia Sains dan Teknologi
TAHUN 1
TAHUN 2 shared by Purplevee
TAHUN 3 shared by Mahmuddin Purag
Pendidikan Moral
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 3 shared by Suresh
Pendidikan Islam
TAHUN 1
TAHUN 2 (penggal 1)
TAHUN 2 (penggal 2)
TAHUN 3 (version 1) by SK Rompin
TAHUN 3 (version 2) shared by JU Pend Islam WP Labuan
Bahasa Arab
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 3 by SK Rompin
Dunia Seni Visual
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 3 by Sifat Abas
Dunia Muzik
TAHUN 1
TAHUN 2 shared by Mushaidi
TAHUN 2
TAHUN 2 shared by Nik Suriana
TAHUN 3 (version 1) shared by Mary
TAHUN 3 (version 2) shared by nkk81
Pendidikan Jasmani
TAHUN 1
TAHUN 2 shared by Mohd Rizzal
TAHUN 2 shared by Purplevee
TAHUN 2 shared by Finie
TAHUN 2 shared by Fadzilah
TAHUN 2 shared by Seyha Shahida
TAHUN 3 shared by ichha
TAHUN 3 shared by Shaiful
TAHUN 3 shared by cikgu_laoshi
TAHUN 3 shared by SKBL
TAHUN 3 shared by Cikgu JJJJJ
Pendidikan Kesihatan
TAHUN 1
TAHUN 2
TAHUN 2 shared by Seyha Shahida
TAHUN 3 shared by Cikgu Sahrom
TMK
TAHUN 2 shared by Zaleha
KADAZANDUSUN
TAHUN 2 shared by borinus
Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran
TAHUN 1
Rancangan Pengajaran Tahunan KSSR (SJK).
Rancangan Pengajaran Tahunan KSSR (SJK)
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Bahasa Cina
TAHUN 3 (version 1) shared by LCY
TAHUN 3 (version 2) credited to Wong Pik Wan's skydrive
TAHUN 3 (version 3) shared by Poh Ling Tay
TAHUN 3 (version 2) credited to Wong Pik Wan's skydrive
TAHUN 3 (version 3) shared by Poh Ling Tay
Bahasa Tamil
Matematik
TAHUN 3 SJKC (version 1) credited to Wong Pik Wan's skydrive
Dunia Sains dan Teknologi
TAHUN 3 SJKC shared by Lee Yew Mey
TAHUN 3 SJKC credited to Wong Pik Wan's skydrive
Dunia Seni VisualTAHUN 1 (version 1) SJKC
TAHUN 2 SJKC
TAHUN 2 SJKC (bilingual) by Chua Poh Chuan
TAHUN 3 SJKC credited to Wong Pik Wan's skydrive
TAHUN 2 SJKC (bilingual) by Chua Poh Chuan
TAHUN 3 SJKC credited to Wong Pik Wan's skydrive
TAHUN 2 SJKC
TAHUN 2 SJKT shared by ravindran sjktpangkor
TAHUN 3 SJKC by Annabelle
Pendidikan Jasmani
TAHUN 2 SJKT shared by ravindran sjktpangkor
TAHUN 3 SJKC by Annabelle
Pendidikan Jasmani
TAHUN 3 SJKC credited to Wong Pik Wan's skydrive
Pendidikan Kesihatan
TAHUN 1 SJKC
TAHUN 1 SJKT shared by sjk(t) ladang alma
Pendidikan Kesihatan
TAHUN 1 SJKC
TAHUN 1 SJKT shared by sjk(t) ladang alma
TAHUN 3 SJKC credited to Wong Pik Wan's skydrive
Rancangan Pengajaran Tahunan KBSR
Bahasa Melayu
Subscribe to:
Posts (Atom)