Sunday, January 13, 2013
Kisah Aku dan j-QAF.
13 negeri lulus 100% UPKK. Tahniah Melaka.
PUTRAJAYA 12 Dis. - Sebanyak 13 negeri berjaya mencatat keputusan cemerlang dengan lulus 100 peratus dalam peperiksaan Ujian Penulisan Kelas Kafa (UPKK) pada tahun ini.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, keputusan tersebut mengatasi pencapaian tahun lepas di mana hanya 12 negeri mencapai kelulusan 100 peratus.
Katanya, hanya Wilayah Persekutuan memperoleh keputusan 99 peratus lulus.
"Secara keseluruhan, 24,962 calon mendapat 8A berbanding 17,684 pada 2011.
"Jumlah tertinggi mendapat 8A ialah di Terengganu iaitu sebanyak 21.69 peratus, diikuti Melaka 21.50 peratus dan Sabah sebanyak 18.34 peratus," katanya pada majlis pengumuman keputusan peperiksaan itu di sini hari ini.
Katanya, berdasarkan kelulusan mata pelajaran, subjek Amali Solat mencatat kadar kelulusan tertinggi iaitu 99.93 peratus diikuti Penghayatan Cara Hidup Islam, 99.91 peratus manakala bidang al-Quran mencapai 98.47 peratus.
Jamil Khir berkata, berdasarkan Gred Purata Sekolah (GPS), Selangor muncul negeri terbaik dengan (1.55 mata) diikuti Melaka (1.59 mata) dan Terengganu (1.64 mata).
Seramai 186,966 calon menduduki peperiksaan UPKK 2012 yang diadakan pada 1 hingga 4 Oktober lepas.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20121213/pe_01/13-negeri-lulus-100-UPKK#ixzz2HrQ2g4Qf
© Utusan Melayu (M) Bhd
Instrumen Pentaksiran PBS KSSR BM, English, Matematik and all SK and SJK.
Bahasa Inggeris / English
Matematik
Bahasa Malaysia
Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan
SJK
Bahasa Inggeris / English
Matematik
Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan
SJK
Bahasa Malaysia
Muzik Sains Moral
- INSTRUMEN PENTAKSIRAN STANDARD PRESTASI-BI
- Instrumen BI
- instrumen SJK PBS BI TAHUN 1
- Instrumen Standard Prestasi BI Tahun 1
Matematik
Bahasa Malaysia
- Instrumen Pentaksiran Standard Prestasi Bahasa Malaysia Tahun 1 Band 1
- Instrumen Pentaksiran Standard Prestasi Bahasa Malaysia Tahun 1 Band 2
- Instrumen Pentaksiran Standard Prestasi Bahasa Malaysia Tahun 1 Band 3
- Instrumen Pentaksiran Standard Prestasi Bahasa Malaysia Tahun 1 Band 4
- Instrumen Pentaksiran Standard Prestasi Bahasa Malaysia Tahun 1 Band 5
- Instrumen Pentaksiran Standard Prestasi Bahasa Malaysia Tahun 1 Band 6
Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan
- Instrumen Pendidikan Kesihatan SK
- Instrumen Pendidikan Kesihatan Tahun 1 (Band 1 and Band 2)
- Instrumen Pendidikan Kesihatan
- Instrumen PK
SJK
- instrumen SJK PBS BC TAHUN 1
- instrumen SJK PBS BM TAHUN 1
- instrumen SJK PBS Math TAHUN 1
- instrumen SJK PBS PAJSK TAHUN 1
- instrumen SJK PBS Seni Visual TAHUN 1
- Moral eviden bab 2
- Moral eviden bab 3
- Moral eviden bab 4
- Moral eviden bab 5
- Moral eviden bab 6
- Instrumen BC Y1 B1
- Instrumen BC Y1 B2
- Instrumen BC Y1 B3
- instrumen BC
TAHUN 2
Bahasa Inggeris / English
- Instrumen BI Tahun 2 B2
- Instrumen BI Tahun 2 B3
- Instrumen BI Tahun 2 B5
- Instrumen BI Tahun 2 B6
- Instrumen BI Band1 Y2 Shared by hilda
- Insrtrumen BI Band1 Y2 Shared by hilda
- Instrumen BI Band2 Y2Shared by hilda
- Instrumen BI Band3 Y2Shared by hilda
- Instrumen BI Band4 Y2Shared by hilda
- Instrumen BI Band6 Y2 Shared by hilda
Matematik
Pendidikan Jasmani & Pendidikan Kesihatan
- Instrumen PJ Thn 2
- Borang Pentaksiran Instrument Kemahiran PJ THN 2
- Instrumen PJ Thn 2 word + excel
- Instrumen PK THn 2 word
- Instrumen PK Thn 2 pdf
SJK
Bahasa Malaysia
- Bahasa Malaysia Thn 2 (Bacaan)
- Instrumen PBS BM Menulis
- Instrumen PBS BM Membaca
- Instrumen PBS BM Mendengar dan bertutur
Muzik Sains Moral
Inilah Dia Kuasa Istighfar, Mohon Keampunan.
bermalam di masjid tetapi penjaga masjid tidak mengizinkannya. Dia pun kata “Aku akan tidur tepat di
tempat pijakan tapak kakiku”.
Seorang pembuat roti datang dan kasihan melihatnya dan menawarkan Imam Ahmad bermalam di rumahnya. Pembuat roti itu menjamunya. Ketika pembuat roti itu menguli roti, dia sentiasa beristighfar membuatkan Imam Ahmad merasa kagum.
Esok subuh, Imam Ahmad bertanya kepada pembuat roti “Adakah engkau dapat hasil dengan istighfarmu itu?” (dia memang tahu kelebihan istighfar, sekadar bertanya faedah buat lelaki itu).
Pembuat roti berkata setakat ini semua yang didoanya tercapai kecuali satu iaitu niat untuk berjumpa Imam Ahmad.
Imam Ahmad berkata “Akulah Imam Ahmad. Demi Allah aku benar ditarik ke sini untuk kamu."
Beriklan Bersama Herba Tihara..:)
Apa Itu Program j-QAF?
Assalamualaikum WBT.. di sini saya ingin menguraikan sedikit tentang program j-QAF yang sebenarnya untuk kefahaman guru-guru j-QAF sendiri yang masih terkapai-kapai mengenal identiti diri sama ada yang baru mahupun yang dah lama, guru-guru pendidikan Islam, Pentadbir-pentadbir sekolah, guru-guru biasa, dan ibu bapa sendiri yang mungkintidak sedar dengan kewujudan j-QAF ini.
Program j-QAF adalah suatu usaha memperkasakan Pendidikan Islam (PI) melalui penekanan khusus dalam pengajaran Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain yang dilaksanakan di peringkat sekolah rendah bermula tahun 2005. Diperkenalkan secara berperingkat-peringkat dan di SK Putrajaya Presint 16(2) bermula pada tahun 2007. Pelaksanaan program ini menggunakan kurikulum serta model dan modulnya yang tersendiri. Tenaga guru yang khusus digunakan untuk pemulihan, bimbingan, kemahiran, pengukuhan, pengayaan dan penghayatan murid. Pelaksanaannya menggunakan peruntukan jadual waktu sedia ada.Kecuali program TASMIK dan KEM BESTARI SOLAT yang diadakan di luar jadual waktu sekolah. Namun Program Tasmik boleh dilaksanakan dalam waktu persekolahan dengan syarat tidak mengganggu P&P lain dan waktu subjek lain tidak dikurangkan. Semuanya di atas budi bicara pentadbir.
Murid-murid istimewa dalam sistem pendidikan khas juga akan dilibatkan dalam program j-QAF. Pelaksanaan ini memerlukan tenaga guru yang khas, bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran, bahan-bahan sokongan dan insentif yang khas serta kemudahan-kemudahan lain.
OBJEKTIF PROGRAM j-QAF :
Setelah program ini dilaksanakan dengan baik dan berkesan, semua murid Islam sekolah rendah akan dapat:
* Menguasai bacaan dan tulisan jawi
* Khatam al-Quran
* Menguasai asas Bahasa Arab Komunikasi
* Memantapkan dan menghayati amalan Fardhu Ain
* Menguasai bacaan dan tulisan jawi
* Khatam al-Quran
* Menguasai asas Bahasa Arab Komunikasi
* Memantapkan dan menghayati amalan Fardhu Ain
KEPENTINGAN PROGRAM j-QAF :
Program j-QAF menjadi lebih penting sebagai suatu usaha ke arah memperkasakan PI yang sedia ada supaya semua bidang dalam PI iaitu bidang Tilawah al-Qur’an, bidang Aqidah, Ibadah, Sirah Nabawi Akhlak dan Jawi lebih berkesan dan dapat dihayati dan diamalkan dalam kehidupan.
1. Pemulihan Jawi
Jawi adalah sebahagian daripada komponen pendidikan Islam dan mula dilaksanakan pada tahun 2003 dengan pendekatan pengajaran 2 waktu seminggu pada 6 bulan pertama di tahun satu. Laporan pemantauan mengenainya mendapati penguasaan bacaan dan tulisan Jawi perlu dibaiki lagi. Ini bermakna jawi dalam pendidikan Islam semata- mata masih belum mencukupi dan berkesan. Oleh itu pemulihan Jawi dalam j-QAF menjadi keutamaan khasnya kepada murid tercicir supaya semua murid boleh menguasai Jawi setelah diberi bimbingan secara berterusan.
2. Kepentingan Khatam al-Qur’an
al-Quran pula telah diajar sebagai sebahagian Pendidikan Islam dalam bidang Asuhan Tilawah al–Quran pada masa ini. Namun ia tidak menekankan pembelajaran sehingga khatam al-Quran kerana ia memerlukan bimbingan berterusan daripada bilangan guru yang sesuai dengan nisbah murid yang menepati pendekatan talaqqi dan musyafahah (iaitu satu kaedah pembelajaran secara bersemuka dengan guru bagi mendengar, membetul kesalahan dan menyebut semula dengan baik dan lancar). Oleh itu PI pada masa ini hanya menjurus kepada kebolehan membaca sahaja manakala aspek khatam tidak ditekankan di sekolah tetapi menyerahkannya kepada masyarakat.
1. Pemulihan Jawi
Jawi adalah sebahagian daripada komponen pendidikan Islam dan mula dilaksanakan pada tahun 2003 dengan pendekatan pengajaran 2 waktu seminggu pada 6 bulan pertama di tahun satu. Laporan pemantauan mengenainya mendapati penguasaan bacaan dan tulisan Jawi perlu dibaiki lagi. Ini bermakna jawi dalam pendidikan Islam semata- mata masih belum mencukupi dan berkesan. Oleh itu pemulihan Jawi dalam j-QAF menjadi keutamaan khasnya kepada murid tercicir supaya semua murid boleh menguasai Jawi setelah diberi bimbingan secara berterusan.
2. Kepentingan Khatam al-Qur’an
al-Quran pula telah diajar sebagai sebahagian Pendidikan Islam dalam bidang Asuhan Tilawah al–Quran pada masa ini. Namun ia tidak menekankan pembelajaran sehingga khatam al-Quran kerana ia memerlukan bimbingan berterusan daripada bilangan guru yang sesuai dengan nisbah murid yang menepati pendekatan talaqqi dan musyafahah (iaitu satu kaedah pembelajaran secara bersemuka dengan guru bagi mendengar, membetul kesalahan dan menyebut semula dengan baik dan lancar). Oleh itu PI pada masa ini hanya menjurus kepada kebolehan membaca sahaja manakala aspek khatam tidak ditekankan di sekolah tetapi menyerahkannya kepada masyarakat.
MODEL-MODEL PROGRAM j-QAF:
1. Model Kelas Pemulihan Jawi
Model Pemulihan Jawi diperjelaskan di dalam Buku Panduan Perlaksanaan Model kelas Pemulihan Jawi. Ia akan diajar oleh guru khas pemulihan jawi dalam waktu yang sama dengan kelas jawi biasa di semua sekolah dengan menggunakan modul pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran. Semua sekolah hendaklah menubuhkan Kelab Seni Tulisan Jawi dan menjalankan aktiviti pengukuhan di peringkat sekolah dengan menyediakan bahan-bahan bacaan tambahan yang bersesuaian serta mempertingkatkan penggunaan kemudahan ICT sedia ada.
2. Model Khatam Al-Quran
Khatam Al-Quran diperjelaskan di dalam buku panduan Perlaksanaan Program Khatam Qur’an Model 6 Bulan dan Buku Panduan Program Khatam al-Qur’an Model Tasmik.
Model 6 Bulan dilaksanakan mengikut modul yang telah ditetapkan dengan menggunakan peruntukan waktu PI sedia ada. Model ini akan menggunakan pendekatan talaqqi dan musyafahah. Murid yang belum menguasai bacaan al-Quran dibimbing dengan kaedah IQRA’, sementara yang telah menguasainya diteruskan menggunakan model khatam al-Quran.
Model Tasmik pula dilaksanakan di luar waktu persekolahan normal mengikut kesesuaian dan keupayaan murid serta dengan persetujuan ibu bapa mereka dan kesediaan guru pembimbing yang terdiri daripada guru j-QAF, GPI, guru-guru mata pelajaran lain yang berkemampuan, atau pembimbing luar yang sesuai. Guru pembimbing tersebut hendaklah dilantik secara rasmi oleh pihak sekolah dan insentif khas wajar dipertimbangkan.
3. Model Bahasa Arab
Bahasa Arab Komunikasi (BAK) yang sedang dilaksanakan pada masa ini di sekolah-sekolah kebangsaan akan diperluaskan pelaksanaannya di semua sekolah. Status mata pelajaran ini adalah sebagai mata pelajaran pilihan. Walau bagaimanapun murid diwajibkan memilih BAK sekiranya tidak mengambil mata pelajaran Bahasa Cina dan Tamil. Peruntukan waktu adalah 60 minit seminggu dan diajar oleh guru Bahasa Arab yang dilantik khusus.
Begitulah serba sedikit penerangan tentang Program j-QAF yang saya petik dari sumber-sumber yang sahih. Semoga sebarang kesalah fahaman tentang Program j-QAF dapat dielakkan semaksimum mungkin. sekian terma kasih - Us Firdaus
Subscribe to:
Posts (Atom)