Wednesday, February 29, 2012

Antara Dua..:)

resah dan gelisah..
semalaman aku memikirkan yang terbaik buat diri..
sehinggakan demam yang menimpa tak lega-lega..
mungkin dek kerana terlalu penat bekerja..
aku berpegang pada satu kata..
LAHU AJRUN A'ZHIMMMMM..
(baginya ganjaran pahala yang besar atas setiap kebaikan yang dilakukan..)
insyaAllah..semoga semua yang ku lalui disini mengundang Redha Allah dan tidak sesekali MurkaNYA!
Nauzu billahi min Dzalik..

PILIHAN ANTARA DUA

kebiasaanya yang akan dilakukan oleh setiap orang dalam memilih sesuatu yang kurang pasti adalah Solat Istikharah..Istikharah yang bermaksud menuntut pilihan..
aku keliru sangat-sangat..
antara ingin meneruskan perjuangan mengajar di SMAS atau memilih untuk memohon mengajar di Sekolah Bina Insan yang bakal dilancarkan oleh pihak KUIS..

ya Allah..teringin rasanya dihati ini untuk menelefon sendiri pihak KUIS dan bertanyakan tentang hal sebenar ataupun bertanya details tentang SBI..
apakah diantara tujuan tertubuhnya SBI di KUIS?

Allah..Allah..
hanya padamu aku berserah dan bergantung harap..
terkadang diri ini terlalu banyak khilaf sehinggakan sedikit-sedikit meminta-minta kepadamu..
hina sungguh aku sebagai hambaNYA..

lumrah yang suka lalai, yang berduka cita sentiasa mengingatiNYA..
begitu juga aku yang perlu sentiasa MUHASABAH DIRI..
manakah diantara DUA ini yang perlu aku pilih..?

semestinya yang terbaik untuk semua pihak..

MAK DAN ABAH TAK TAHU..

ye..memang mak dan abah tak pernah tahu mana sahaja anak dia ni mohon..kecuali setelah dapat tawaran dan dengan sendiri tanpa berbincang aku menolak tawaran tersebut..
seperti yang berlaku pada dua minggu lepas..
aku mendapat panggilan dari Kolej Unifield, Melaka..
memang dekat dengan rumah..dalam negeri sendiri..
terus menolak jawatan tersebut kerana memikirkan akan nasib adik-adik di SMAS ini..

perjuangan menuntut aku lebih berbakti dalam memberi dan mencurahkan segala ilmuku disini..
insyaAllah..
aku YAKIN dan TAWAKKAL..
ada JALAN Allah yang TERBAIK buat semua..
Amin Ya Rabb!

DEMAM

pada Sabtu yang lepas, aku balik ke rumah abg yang terletak di Taman Tun Teja..
perjalanan hanya memakan masa selama 20minit..
alhamdulillah punya abg yang memahami..yang dapat membantu adiknya ke sana sini..
aku ntidak lokek dengan abg sendiri sebab dia yang banyak mebantuku disini..
begitu juga dengan kakak iparku Nisa..Alhamdulillah..Barakallahu Lakuma..
sentiasa mendoakan yang tebaik buat abg dan Nisa..

Jumaat dan Sabtu merupakan hari yang memang tak ada mood untuk mengajar..
mengajar ni ada naik dan turunnya..
benar sekali kata-kata kak Hajr..dan sekarang aku sendiri merasainya pabila masuk ke kelas dalam keadaan badan yang kurang cergas dan panas terlampau..
sehingga hari ini masih lagi kurasakan benda yang sama..
inilah Kaffarah Dosa dari Allah..
barangkali ada dosa yang ingin diampunkan..
dan dosa yang ku lakukan amat banyak sekali sehingga tak terhingga banyaknya ya Allah..
ampuni dosa hambamu ini..

abg..terima kasih sebab sudi menemani adikmu ini pergi ke klinik..
terima kasih kerana menuruti kehendak adikmu ini untuk membeli cermin mata..
puas memusing satu Rawang untuk cari Kedai Optik..dan AlhaĜİdulillah ketemu jua..:)

sayang ko sgt! ;)

hari ni dah pakai cermin mata baru..semalam abg jugaklahhhh yang hantarkan..dengan hujan yang lebat lagi.:(
memang cian kat ko kan?

Hanya Allah Sahaja Yang Mampu Membalasnya..AMIN..

ok, menanti untuk menjaga pepeeriksaan..paper sendiri..PSI..moga adik-adik Form 4 dapat jawab dengan baik..:)


Sunday, February 26, 2012

lame betul tinggalkan blog...

salam... lame sungguh tinggalkan blog.. rindu..... hope dapat kembali berblog pasni.... insyaallah..akan selalu update lepas dah pos yg ini... hehe...post by samsung galaxy...ecceyh...;) saje je nak test ni...hope ok..;)

Saturday, February 18, 2012

Bukit Fraser yang best...;)

alhamdulillah, waktu Maulid Nabi hari tu ros dan rakan-rakan guru ni semuanya ade program di Bukit Fraser...
tujuannya adalah untuk merapatkan lagi ukhuwwah dan secara santainya kami semua habiskan masauntuk memantapkan lagi rohani dalam diri sebelum menghadapi adik-adik yang bakal kami ajar..

bersyukur sangat, mungkin inilah yang terbaik buat diri dan bagi ros tahun 2012 ni merupakan satu pengalaman yang menarik untuk diri ini dan tak akan dilupakan sampai bila-bila..pengalaman yang pertama mengajar..walaupun penat tapi tak pe..ganjaran Allah tu yang lebih kita harapkan..moga Allah memberkati..insyaAllah..:)

Guru Rabbanieyyah merupakan tajuk utama yang kami perbincangkan sewaktu dalam ceramah yang disampaikan oleh udir Ustaz Muhyiddin dan juga isterinya yang juga merupakan Mudirah di SMAS..
walaupun sekejap cuma..ceramah yang disampaikan VERY CONTENTED..;)

alhamdulillah..syukur yang amat ya Allah...
seperti mengingatkan kembali kenangan ketika berada di dalam SOLEHAH..
rindu dengan semua sahabat yang ada dan kekuatan yang boleh membuatkan ros berada di hadapan umum ketika tazkirah pagi itu dan juga ketika sambutan Maulidur Rasul di sekolah SARAN adalah disebabkan sahabat-sahabat yang banyak memberikan dorongan dan dengan NIAT untuk berkongsi...

teringat Amie Sofea..juara Solehah..;)
kawan ros sendiri pernah berkata dan berpesan: "Ros, anggap kita ni nak berkongsi, insyaAllah mesti kita boleh bercakap dihadapan khalayak ramai..:)

dan alhamdulillah, inilah diantara perkara yang ros amalkan...sehinggakan rase takut berada dihadapan sedikit demi sedikit hilang...:)

siap boleh menyanyi lak tuh..
haishhhh!;)
rasa seronok pown ade jugak tau..!;)

waktu dekat Fraser Hill kjami habiskan masa dengan bersiar-siar..g The Paddock..ingat nak menunggang kuda..tapi ... dah lewat sangat waktu tu..dan akhirnya rakan-rakan yang lain cuma sempat memanah sahaja...;) 

tak dinafikan ros tak join sebab rasa mual sangat petang tu..dan ditambah pulak kepenatan yang teramat sangat..tapi percutian santai imliyyah di Fraser Hill sangat berbaloiiiii oOoOoO~ ;)

jom ros kongsikan gambar-gambar yang sempat ros tangkap ketika berada di sana..;)









main paddle bot..best kayuh3 ngan kaki..hehe..senaman kaki..;)



nak habaq kat korang semua....!
Bukit Frase yang best! MEMANG BEST lah~:P

Tuesday, February 14, 2012

ustazah merajuk dengan kamu!

pada mulanya dengan semangat nak jumpa anak-anak kesayangan..6 Ibnu Sina..memang sayang sangat ros dekat semua anak-anak ini..actually adik3 ros jek semuanya..sayang sebab semua baik-baik..
memang semangatlah kaki ni melangkah masuk..siap boleh tegur mudirah lagi tu yang dah amik masa ros untuk 5minit awal..hari ni ros mengajar Sirah untuk kelas 6 Ibnu Sina tu..tajuk tentang Jasa dan Sumbangan Saidina Abu Bakar As-Siddiq..
setelah habis menerangkan tentang kisah Abu Bakar As-Siddiq yang dipatuk ular kerana menutup satu lubang yang berada berdekatan dengan tempat nabi tidur..dan selain itu juga sehingga menitis airmata Abu Bakar sehingga terkena Nabi Muhammad..betapa beliau sanggup meneman nabi tidur di Gua Thur dan betapa beliau seorang yang tabah serta taat kepada Nabi Muhammad kerana sanggup menahan nabi dari dipatuk ular...Azhimmmmm Ya Rabb..inilah dia pengorbanan Saidina yang paling besar yang perlu kita kenang sehingga sekarang...

eccehh, panjang lebor lah pulak penerangannya..sekadar berkongsi..

kebiasaanya ros mesti bagi adik-adik aktiviti dalam kumpulan untuk dibentang..entah macam mana hari ni adik-adik ni tak nak dengar kata pulak, jadinya ustazah dia ni merajuk laaaaa! yang tak boleh tahan tu airmata ni menitis lak tu..huhu..agaknya dah penat sgt menjerit...

tak lama lepas ros kuar dari kelas diorang dengan berkata: ustazah tak nak mengajar kamu lagi..(kuar tersu dari kelas dan menuju ke bilik guru)

adalah dalam 5minit lepas tu..adik-adik ni ramai-ramai datang ke bilik guru...ade yang menangis..ade yang berkata: "Ustazahhhhh! ajarlah kami :'( "

alahai! sedih pulak ustazah dengar..actually, ros guru kelas untuk darjah 5, tapi ros tak tahu kenapa ros sayang sangat dengan adik-adik darjah 6 Ibnu Sina..sayang sangat-sangat..ros doakan adik-adik ni semua berjaya dalam PSRA dan UPSR..

rehat pun berlalu...

ustazah ros, kami mintak maaf...ni untuk ustazah..
(adik-adik bg surat cinta)

semua kata-kata yang lebih menyedihkan..KAMI MINTAK MAAF USTAZAH, USTAZAH AJARLAH KAMI, KAMI TAKKAN BUAT BISING LAGI, KAMI SAYANG USTAZAH..

ya Allah..tersentuh betul hati ni...sedih sangat3..hanya Allah je yang tahu macam mana ustazah sayangkan kamu semua adik-adik..lillahi ta'ala..moga kamu semua berjaya dunia dan akhirat..tidak ada lain ustazah nak kamu semua berjaya..amin ya Allah...:) 

maafkan ustazah juga...tak terniat untuk merajuk apatah lagi meninggalkan kamu semua adik-adik..

(menangis T_T)

Tuesday, February 7, 2012

Sunday, February 5, 2012

Syaitan seperti menghasutku berfikiran negatif...

ya Allah, tak tahu lah kenapa perasaan hari ni..
duk fikir yang bukan3...ni lah kerja syaitan...niat dah setting baik punyer setting nak buat baik..tapi ade je syaitan kat mane-mane untuk menyesatkan manusia..
nape lah ros terfikir tibe-tibe jek macam tak nak kawen..:'( 
padahal dah target dahhhh nak kawen bile...arghhh...
betul ke lelaki tu sume same?
sedeyhhhh :'(

nak kuar dari blog nih...

sebelum tu...Salam Maulid Nabiey..

untuk mengelakkan syaitan lebih menyesatkan kite..
mari berselawat! :')
demi memperingati Nabi Muhammad S.A.W~

semoga amalan kita hari ini, esok dan selamanya diterima Allah selagi nia kita baik..amin3..:)

Friday, February 3, 2012

rindu pada Solihin..

andaikan di kau membaca luahan hati ini dik..pasti di kau mengetahui betapa dalamnya rasa rindu pada seorang insan yang bergelar pelajar..
biarpun orang mengata kamu lembab..
tapi bagi ustazah..kamu bukan begitu..
ya Allah..kau lindubgilah adik Solihin ini..
moga dia akan meneruskan perjuangan menjelajahi ilmu Allah di muka bumi ini dengan penuh tabah dan sabar serta rajin..

kerana, ustzah kasihan melihatkan ummi mu yang sanggup menebalkan muka datang ke sekolah pada pagi tadi..sedih..ustazah yang menjadi sebak yang teramat sangat..
kerana terkenangkan kehidupan ustazah yang susah sewaktu di sekolah pndok dahulu..bahkan difitnah..sabar..ye..tetap sabar demi mendapatkan sekeping sijil PMR..

dulu..
itu dulu..
sekarang..pelajarnya kian berubah menjadi liar..
tapi dik..
kamu tak liar..
mungkin kamu hanya terpengaruh dengan keadaan sekelililng dan cuma ingin menunjukkan sikap memberontak..!

jadi, ajarilah anak dan didiklah sebaik-baiknya..jangan sesekali diherdik dan dijentik telinganya..
moga kamu dilindungi Allah sentiasa dari kejahatan manusia yang sesat lagi menyesatkan..Amin Ya Rabb..

Thursday, February 2, 2012

Amanah..

dari semalam hati ni rase serba salah..
rase nak semua benda yang dibuat perfect!
ya Allah, terdetik pulak dihati..betul ke apa yang aku buat ni...
tak salah ke bila niat nak perfect jek semua dalam semua perkara..
tambahan pulak baru sangat dalam mengajar...

insyaAllah tak salah..kalau lah aku kaya, dapat bantu semua pelajar..
insyaAllah aku akan lakukan..

actually, ni cume satu luahan perasaan sebab rase masih lagi gagal nak tarik perhatian pelajar terhadfap belajar...
sedihhhhhhhhhhhhh T_T
kenapalah adik-adik ni seperti tiada minat untuk belajar..
aku lak yang rase cam sedih gilerr!
tapi pernah tak diorang terfikir yang kita ni sangat-sangat ambil berat tentang mereka semua sehinggakan saggup tolak tawaran mengajar di Melaka macam tu je...
ya Allah..
mungkin semua ada hikmah..
walaupun dah buat yang terbaik untuk adik3..tapi adik3 ni memang tak de minat nak belajar agaknya..
tapi aku masih berfikiran positif dengan mencari seberapa banyak kekurangn untuk diperbaiki..
terutamanya ketika mengajar didalam kelas..
nak lebihkan aktiviti yang dapat menarik sume student..
banyak-banyakkanlah berdoa ros..
moga dapat bantu adik3 ni berubah..
insyaAllah..:)

kerana adik-adik SMAS adalah amanah dari Allah..:)