Thursday, August 4, 2011

Dugaan Ramadhan..~

Dugaan sungguh ku rasakan hari ini, sedang yang lainnya khusyuk mendengar imam menerajui solat isyak dan tatkala hampir dipenghujungnya..memberi salam, tap! blackout! 
dengan jeritan anak3 kecil yang ketakutan ditambah pula mereka yang sengaja menjerit membuatkan aku rase tidak tenang untuk menunaikan solat terawih yang bakal dilakukan..
akibat dari itu, suara lantang imam tidak lagi didengari dan lebih kelammm lagi dengan riuh rendah suasana yang gamat akibat blackout tadi..

kegelisahan melanda..jantungku berbunyi dup..dap..dup..dap..
memikirkan adik3 yang aku tinggalkan..
ya Allah, selamatkanlah mereka..
jauhi dari segala bahana dunia..

sungguh!
tak tenang dan lantas dengan itu, tanpa mempedulikan riuh rendah tadi, aku terus mencapai spek mata..dan..
selamat tinggal surau..
bakal ku laksanakan nnt pabila cerah suasana..

inilah pertama kalinya dugaan yg ku rasakan untuk beribadah kepadaNYA..
alhamdulillah, terlihat kelibat abah yang juga risaukan adik yang tinggal dirumah..
kami berjalan seiringan pulang..
menantikan natijah dirumah..
pintu hadapan telah terkuak..
dan aku cuak..

mamat!..mamat!..
dia kaku!
dan aku terpa kepadanya..
lebih dekat..
MAMATTTTTTTT!
ishhh, akk lempang ko kang!
dia tergelak lantang..
cet..aku punye cuak kat surau tadi risaukan dy..dy leh main3 plakkk..

ni lah dugaan Ramadhan buat roros..;)
sebab ade adik yg weng cam dy..hihi:D


3 comments:

  1. hahahaha~
    wat suspen je adik k.ros tu..pe da,,,,huhu

    ReplyDelete
  2. same lar.. mase mlm 1st terawih kat sini.. tgh2 solat, blackout.. nasib la masjid kecik je.. leh dgr suara imam ag plus ngn makmum semua redha je.. xde yg mnjerit lgsg.. kusyuk agaknyer..hehe.. tp lepas 2 ok balik..

    ReplyDelete

Terima Kasih!