Monday, December 6, 2010

mari berhijrah bersama-sama~;)

salam semua~

dan....

Salam Maal Hijrah 1432h,jgn lupa bace doa akhir thun dan awal thun,dan berazam supaya kita menjadi insan yg cemerlang di dunia mahupun akhirat.Terima Kasih semua. (ros copy dari FB cik zam) ty zam~:)

pastu dy ade tagkan doa awal tahun dan doa akhir tahun jugak tau!
ros carik lam buku doa tapi tak jumpa doanya dan mang tak ade..
jadi, bertuah sangat koz zam dah taggedkan kat ros~
sekali lagi syukran banget buat kamu zam!

kat cni ros nak kongsikan jugak dengan kawan-kawan~
nanti kita leh bcer doa ni same3 pas asar kang~;)

dibace 3x selepas asar~
dibcer 3x selepas maghrib~


selain tu, kita juga boleh mengamalkan amalan-amalan sunat sempena bulan Muharam ni~

Antara amalan disunatkan pada bulan Muharam:


  1. Berpuasa. Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun. Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.
  2. Banyakkan amal ibadat seperti solat sunat, zikir dan sebagainya.
  3. Berdoa akhir tahun pada hari terakhir bulan Zulhijah selepas Asar sebanyak 3 kali
  4. Berdoa awal tahun pada 1 Muharram selepas Maghrib 3 kali
Empat belas perkara sunat dilakukan pada hari Asyura (10 Muharram):
  1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.
  2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
  3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.
  4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.
  5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.
  6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.
  7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
  8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."
  9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.
  10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000 kali. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.
  11. Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11 kali.
  12. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
  13. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.
selamat beramal~:)

4 comments:

  1. alhamdulillah hambe pose arini roros!

    ReplyDelete
  2. thnks kt roros coz share ilmu...credit tok kak roros..!

    ReplyDelete
  3. salam...salam maal hijrah dari kami sekeluarga di segamat..semoga tahun2 mendatang akan lebih bermakna dari tahun2 sebelumnya...amin.

    ReplyDelete

Terima Kasih!